lördag 26 februari 2011

Hemgjord plankstek

Fick planksteksplankor gjorda i ek i julklapp, en riktigt bra present, som redan använts många gånger. Perfekt bjudmat som går lätt att förbereda. Duchessepotatis, baconlindad sparris, bearnaisesås och tomat är alltid givna ingredienser när jag gör plankstek. Köttet vi använt till plankorna har tidigare varit ryggbiff, men denna gång blev det budgetvarianten grillad, marinerad karré, men även det blev supergott! Blev lite champinjonstuvning till denna gång också. Plankorna penslade jag med olja och brände av i 250 grader innan jag använde dem för första gången. Nu, när de är "i form", så brukar jag bara pensla dem med olja innan de fylls. Brukar spritsa mos runt plankorna, linda bacon runt sparris, som först fått koka upp i lättsaltat vatten och garnera med dessa. En eller två halverade tomater blir det som sagt också. Nu när jag valde karré, så marinerade jag köttet innan och grillade det nästan klart i ugnen, innan köttet lades på plankorna och fick följa med in i ugnen när moset skulle gratineras. När det är rygbiff som ska vara på plankorna brukar jag steka ryggbiffen och först lägga den på plankorna när moset gått klart i ugnen.
När moset blivit gyllenbrunt, och baconet tillagat, efter ca 15 minuter i 250grader toppas plankorna med champinjonstuvning och bearnaisesås, och det är bara att hugga in!

Duchessepotatis
7-8 Potatisar, King Edward
2 Äggulor
2dl Mjölk
2dl Grädde
30g Smör
Salt
Vitpeppar

Koka de skalade potatisarna mjuka. Häll av vattnet och stöt potatisen. Blanda ner alla ingredienser. Värm mjölken och grädden en liten stund i mikron innan de blandas ner. Vispa med ballongvisp till moset är riktigt fluffigt, och spritsa sedan ut det på plankorna.

6 kommentarer:

  1. Den där hade man inte tackat nej till! Såg så mumsig ut!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Var det också!
    Så gott att det faktiskt blev repris idag...:) Ha det så bra!

    /Susie

    SvaraRadera
  3. Prova att linda bacon om djupfrysta gröna bönor. Det blir jättegott. /Mona

    SvaraRadera
  4. Ska göra detta för första gången till Nyårsafton och har en massa frågor :)
    Hur tillagar jag 4 st plankstekar så de blir färdiga samtidigt..? Hur mycket går att förbereda innan..?? Och hur lång tid innan, utan att det blir torrt..??
    Mvh Marie

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Jag har som mest gratinerat 6 plankor i ugnen samtidigt. Har varmluftsugn och då går det utmärkt. Moset kan du spritsa på ett par timmar innan, liksom ev tomater och baconlindade grönsaker. Förbereder du dem redan på morgonen för tillagning på kvällen, så tror jag inte det är ngt större problem om du plastar in plankorna och förvarar dem i kyl. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt snabba svar!
      Får försöka att öva lite innan. :)
      Jag har ju en ny varmluftsugn som aldrig blivit använd, så man får färg även på de understa då..??
      / Marie

      Radera

Related Posts with Thumbnails