måndag 17 september 2012

Sifonen - En vän i köket

(Vaniljvisp utspritsad med sifon)
 
Något som jag ofta använder i köket är mina gräddsifoner.
Har en 0.25l och en 0.5l. Den äldsta är nog runt 10 år gammal nu. Sifonerna används flitigt. Om det är vispad grädde jag vill ha, så är det bara att hälla i en förpackning grädde, söta om man vill, sedan skruva på munstycket och skruva i en gaspatron, vända flaska ett par gånger - klart!
Sedan finns det färdigvispad grädde att spritsa ut redo i kylen i upp till 10 dagar. Perfekt till alla sorters kakor, varm choklad, desserter...
Använder den också ofta till vaniljvisp, särskilt nu i äppeltider. Lika enkelt där; fyll på, i med patron - klart!
Ett stort plus är som sagt hållbarheten. Vet inte hur många gånger jag kastar ut rester av vispad grädde om jag vispat den på vanligt sätt, den håller ju liksom inte formen i kylen.
Gräddsifoner säljs på en massa olika ställen, min första köpte jag i Tyskland, nu finns de i de flesta köksaffärer, t ex. här. Mina är av österrikiska märket Isi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails