lördag 6 mars 2010

Berlinermunkar

Jag har ju gjort falska sådana här tidigare, men nu blir det äkta vara - mums!=)

Deg 1:
1,75dl mjölk
25g jäst
4dl Vetemjöl
Deg 2:
4dl Vetemjöl
8st Äggulor
0,75dl Socker
1tsk Vaniljsocker
1 tsk salt
2tsk Mortlade Kardemummakärnor
150g Smör

1pkt Kokosfett till fritering

Äppelmos eller Hallonsylt
1dl Socker
3tsk Kanel

Blanda ingredienserna till deg 1 och arbeta degen till den är smidig. Låt den jäsa i ca 30 minuter.
Tillsätt sedan alla ingredienserna till deg 2 till deg 1 och arbeta åter igen degen tills den blir elastisk och smidig. Låt degen jäsa till dubbel storlek under plastfilm i 1 timme.
Dela degen i bitar som rullas till runda bullar. Lägg bullarna på ett bakplåtspapper. Låt jäsa i ca 45 minuter.
Fritera sedan munkarna i 180 gradigt smält kokosfett i ca 2 minuter på varje sida. Blanda ihop socker och kanel i en djup tallrik. Doppa sedan munkarna i socker- och kanelblandningen. Tryck hål i sidan av varje munk och fyll dem med äppelmos eller hallonsylt med hjälp av sprits. Njut dem ljumma med en kopp kaffe.

2 kommentarer:

  1. Jag är lite feg och vågar inte hetta upp kokosfettet. Mamma gjorde munkar men som ringa med hål i mitten. De var supergoda. Jag måste kanske ta mig i kragen och göra munkar, med en brandfilt till hands.
    Du har fått dem så fina!

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag är inte heller så förtjust i att fritera, men har hela tiden grytlocket till hands ifall något skulle hända...

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails