tisdag 9 november 2010

"Köpe-chokladbollar"!

Japp, hittade äntligen ett recept på chokladbollar som blir sådär fluffiga som de där är som man köper i paket. Dessa blev dessutom ännu fluffigare och ännu godare. Ja, helt enkelt försvinnande goda. Ett toppenrecept från bloggen MadeinJapan. Jag gjorde någon liten justering i receptet när jag gjorde bollarna, gillarna när det är lite kaffesmak och mycket chokladsmak.


6dl Havregryn
200g Rumsvarmt Smör
1,4dl Socker
1 tsk Ekologiskt vaniljpulver
4tsk Kakao
1 msk grädde
1 msk Starkt Espressokaffe

Kokos el. Pärlsocker

(smält mörk choklad)


Mixa havregrynen till ett mjöl i en matberedare. Vispa sedan smör och socker med elvisp i ca 5 minuter. Detta gjorde jag med hjälp av vår hushållsassitent, då är det lätt som en plätt att få det riktigt fluffigt.Tillsätt vaniljpulver och kakao under vispning. Häll i hälften av havremjölet, sedan grädden och kaffet innan du har i resten av havremjölet. Vispa ihop och låt sedan smeten stå kall en stund innan du formar bollar i valfri storlek. Har man tålamod kan man doppa bollarna i smält mörk choklad innan de rullas i kokos eller pärlsocker, och jag kan tänka mig att det blir ännu godare.



1 kommentar:

  1. Vad söt du är. Det är helt okej, kul att du gilla det :] Stor kram!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails