fredag 4 december 2009

Bästa, saftigaste Lussekatterna!

Det här är nog de godaste lussekatter jag ätit. Tricket är att det behöver vara ganska mycket smör i degen för att de inte ska vara torra. Att ha i ett ägg i smeten hjälper också till att göra lussekatterna så där luftiga och saftiga som de ska vara. Problemet är bara att det går alldeles för enkelt att äta flera stycken till kaffet när man precis plockat ut dem ur ugnen...

Ca 40 Lussekatter

50g Jäst
0,5g Saffran
150g Smör
5dl Mjölk
1½dl Socker
1tsk Salt
1 Ägg
14-15dl Vetemjöl

Ägg
Russin

Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret, blanda ner saffran medans smöret smälter. Blanda sedan ned mjölken. Känn efter så att blandningen är fingervarm. Lös jästen i smörblandningen och tillsätt socker, salt och ägg. Blanda ner mjölet och arbeta degen rejält. Ha hellre i för lite mjöl än för mycket, degen ska vara lite kladdig när den sätts till jäsning. Låt jäsa i minst 1 timme, gärna längre. Häll ut degen på mjölat bakbord. Dela den i ca 40 delar och rulla ut varje del, för att sedan forma till lussekatter. Lägg på en plåt där de får jäsa i ca 30 minuter. Dekorera med russin och pensla med uppvispat ägg. Grädda i 250 grader i 7-8 minuter, tills de är gyllenbruna. Njut dem ljumma till en kopp kaffe.

4 kommentarer:

  1. Vad härligt! För mig är det jätteviktigt att bullarna är saftiga! :) Skall prova detta när jag är hemma!

    SvaraRadera
  2. Underbart goooooda!!!! tack för att du delade med dig av receptet =)

    SvaraRadera
  3. Jag gör ett liknande, jag tror att ägget gör de lite extra fluffiga också.

    SvaraRadera
  4. Supergoda!! Jag gillar dock inte saffran så bytte ut detta mot lite kanel och kardemumma och blev som sagt supergott!!
    Ett tips om man som jag gillar russin är att blanda i extra russin i degen.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails